Reisjärven seurakunnan esittely

Reisjärvi sijaitsee Pohjois-Pohjanmaan maakunnan eteläosassa. Oulun hiippakunnassa ja Kalajoen rovastikunnassa. Itsenäinen Reisjärven seurakunta aloitti v. 1868.  Sitä ennen toimittiin Kalajoen rukoushuonekuntana vuodesta 1647 ja kappeliseurakuntana 1826–1838. Vuosina 1838–1868 Reisjärvi kuului kappeliseurakuntana Haapajärveen. Reisjärvi sai ensimmäisenä Kalajoen emäseurakunnan osana oman kirkon 1620-luvulla.

Reisjärven seurakunta juhli 150 vuottaan v. 2018. Reisjärven kirkko täytti 200 vuotta v. 2020. Reisjärven kirkon ympärillä on kirkon hautausmaa. Seurakuntakoti on kirkon vierellä. Tolpankankaan hautausmaa Leppälahdessa, n. 3 km keskustasta.

Vuoden 2020 lopussa Reisjärven seurakunnan väkiluku oli 2474 henkilöä ja kirkkoon kuului v 2019 n. 91,76 % väestöstä. Kirkollisveroprosentti on 1,75 %. Seurakunnassamme työntekijä vahvuus on n. 7 henkilöä ja lisäksi kesätyöntekijöitä. Kirkkoherrana on toiminut v. 2017 alkaen Sanna-Leena Lavanti.

Teemme yhteistyötä kunnan, järjestöjen ja lähiseurakuntien kanssa. Myös ekumeenisia suhteita vaalitaan muiden kirkkojen kanssa. Lähetystyössä meillä on sopimukset virallisten lähetysjärjestöjen kanssa. Meillä on myös ulkomainen ystävyysseurakunta.

Tutustu ajankohtaisiin asioihin myös facebook-sivuillamme.

Seurakunnan nykypäivää ja historiaa voit seurata kirkon tilastojen kautta, allaolevasta linkistä:

Kirkon tilastot

Reisjärven kirkko
Reisjärven kirkko kuva Ville Laitila

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Jumalanpalvelus on seurakunnan elämän sydän.

Jumalanpalvelus pidetään kirkossa joka sunnuntai yleensä klo 10. Tarkista kuitenkin alkamisajankohta esimerkiksi juhlapyhinä. Jumalanpalveluksen kesto on yleensä noin tunti. Kerran kuussa jumalanpalveluksen jälkeen on tarjolla kaikille keittolounas seurakuntakodissa.

On kahdenlaisia jumalanpalveluksia sen mukaan vietetäänkö ehtoollista vai ei. Kun ehtoollista vietetään puhutaan messusta. Mikäli ehtoollista ei vietetä puhutaan sanajumalanpalveluksesta. Lisäksi erityisesti pienille lapsille ja lapsiperheille suunnattujen jumalanpalvelusten yhteydessä puhutaan perhejumalanpalveluksesta. Ne ovat kestoltaan lyhyempiä ja niissä harvemmin vietetään ehtoollista.

Mukana valmisteluissa ja toteutuksessa on jumalanpalvelusryhmäläisiä ja muita vapaaehtoisia. Tule mukaan myös tekemään yhdessä! Lisätietoja kirkkoherralta.

Joulun ja pääsiäisen aikaan messut ovat erityisen juhlavia.

Kaikkiin jumalanpalveluksiin ovat aina kaikki tervetulleita.

Meijän kirkko on keskellä kyllää, tuu mukkaan!

Hartauselämään osallistumista verkon välityksellä