Hautajaiset

Hautaukseen liittyy inhimillisiä tunteita, kristilliseen uskoon liittyviä ajatuksia ja käytännön järjestelyjä. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Elämään kuuluvat luopuminen ja jäähyväiset. Jokainen meistä luopuu ja suree omalla persoonallisella tavallaan.

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan pappi ja diakoniatyöntekijä ovat apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä.

Kaikilla kuollessaan Reisjärvellä kirjoilla olleilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan hautausmaalle. Seurakunta osoittaa kuitenkin tarvittaessa, omaisten pyynnöstä hautasijan erilliseltä tunnustuksettomalta hautausalueelta, joka on Haapajärvellä.

Hautajaisjärjestelyt aloitetaan ottamalla yhteyttä Reisjärven seurakunnan kirkkoherranvirastoon, jossa tehdään siunaustilaisuuden varaus ja hautapaikan valinta.

• siunaustilaisuuden ajanvaraus
• mahdollisen seurakunnan tiloissa järjestettävän muistotilaisuuspaikan varaus
• hautaustapa (arkku, uurna, sirottelu) tarvitaan hautauslupa/tuhkaustodistus. Kuoleman todennut lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen, ilmoittaa kuolemasta ja antaa hautausluvan hautauksesta huolehtivalle omaiselle/omaisten valitsemalle hautaustoimistolle. Hautajaisten järjestelyn voi kuitenkin aloittaa jo ennen hautausluvan saamista ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

• kantajat arkkuhautauksessa, yleensä 6 henkilöä.

• selvitetään hautaoikeus jo olemassa olevaan hautaan tai käydään läpi uuden hautapaikan varaamiseen liittyvät asiat
• uurnanlaskuajan varaus
• hautaushinnat
• hautapaikkamaksut
• haudanhoitomaksut

Muistotilaisuus voidaan järjestää seurakunnan tiloissa, kotona tai pitopalvelupaikassa. Seurakunnan tilojen varauksesta voi sopia hautausjärjestelyjen yhteydessä kirkkoherranvirastossa. Seurakuntakodin tilavuokrat löytyvät hinnastosta.

Muistotilaisuuden ohjelmasta päättävät omaiset. Pappi ja kanttori osallistuvat tilaisuuteen toivomuksen mukaan. Usein ohjelmaan liittyy adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä sekä tarjoilua.

Muistotilaisuuden tarjoilusta sovitaan yleensä tilaa varattaessa.

(Loma ajat: Mikäli emäntää sijaistaa pitopalvelu, pitopalvelu laskuttaa tarjoilusta omien maksuperusteiden mukaisesti).

Reisjärven seurakunnan kirkkoherranviraston osoite on Rantatie 13, p. 0406202428, sähköposti: reisjarvi@evl.fi .

Liikeyrityksinä toimivat yksityiset hautaustoimistot huolehtivat vainajan kuljetuksista, myyvät arkkuja ja uurnia sekä hoitavat monet muutkin omaisten pyytämät hautaukseen liittyvät asiat.

Tolpankankaan hautausmaa

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema