Kirkon hautausmaa

Talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden muistopatsas

Rantatie 13, 85900 Reisjärvi

Hautausmaa sijaitsee kirkon ympäristössä.

Muistomerkkejä:

Itsenäisyyteen liittyvä muistomerkki; Talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden muistopatsas

Reisjärven kirkkotarhassa talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden muistopatsas paljastettiin 17.9.1960. Veistos kuvaa isää hyvästelemässä vaimoaan ja poikaansa.  Muistopatsaan tekijä on Esko Kananen Pihtiputaalta.

Reisjärven vuoden 1918 sodassa kaatuneiden muistomerkki

Vuoden 1918 sodassa kaatuneiden muistomerkin on valmistanut Tuomainen & kumpp. Oulusta. Muistomerkin luonnoksen on tehnyt arkkitehti Sandelin. Arkkitehtitoimisto Wirkkala Helsingistä  on tehnyt musitomerkissä olevan korkokuva luonoksen, jonka alle on hakattu lause   Oi paljasta pääsi, elon matkamies, kun paikalle tälle sun johtavi ties. Täss uinuvat untahan sankarit, Maan wapauden lunnahat kalliit. Muistomerkki paljastettiin juhlatilaisuudessa 3.7.1923. Muistomerkin lahjoittajina  olivat suojeluskunta ja patsastoimikunta.

Nälkään kuolleiden muistomerkki

Kirkon seinustalla on 1860-luvulla nälkään kuolleiden muistomerkki, joka valmistui 1972. Muistomerkki on  kertomassa tämän seudun ihmisten koettelemuksista, mutta myös uskosta Jumalaan. Muistitieto kertoo, että  heinäkuussa 1860-luvulla olleen niin kylmä, että järven vesi oli jäähileessä. Kolme vuotta kesti tämä kato ja yhtenä vuonna Reisjärvellä kuoli 400 ihmistä nälkään já tauteihin.  Reisjärvi oli tilastojen mukaan kolmen pahimmin nälkävuosista kärsineen paikkakunnan joukossa.

Enkeli muistopaikka muualla lepäävien muistolle.

Muualle haudattujen muistomerkki valmistui 4.9.2011, jolloin vietettiin Reisjärven kirkon 190 vuotisjuhlaa. Patsaan on tehnyt reisjärvinen Teuvo Hautala.

ma 6.5. klo 9.00

Rantatie 13, 85900 Reisjärvi

Hautausmaan siivoustalkoot

Ruoka- ja kahvitarjoilu srk.kodissa.