Reisjärven seurakunnan hautausmaat

Reisjärven seurakunnalla on kaksi hautausmaata. Vanhimpana hautausmaana on toiminut kirkon ympäristö tapuliin asti vuoteen 1890 saakka. Vuonna 1890 otettiin käyttöön Sieviin johtavan tien varressa oleva Tolpankankaan hautausmaa Leppälahdessa, jonne 1890-luvulla haudattiin seurakunnan kaikki vainajat. Vuodesta 1900-lähtien ryhdyttiin jälleen hautaamaan myös kirkon ympärillä olevalle hautausmaalle, jota sittemmin on laajennettu tapulista Vuohtojärveen asti. Vuosittain muutama hautaus tapahtuu edelleenkin Tolpankankaalle. Siunaukset toimitetaan kirkossa. Kirkko, tapuli ja kirkkotarha on osittain rajattu luonnonkiviaidalla.

Hautausmaalla noudatettava järjestys

Hautausmaalla noudatetaan hiljaisuutta ja arvokkuutta. Hautoja, hautausmaan istutuksia ja nurmikoita ei saa vahingoittaa. Hautausmaan rauhaa häiritsevä työ on hautaustoimituksen ajaksi keskeytettävä.

Moottoriajoneuvoliikenne ja pysäköinti on sallittua vain sille erikseen osoitetuilla alueilla. Muilla alueilla moottoriajoneuvoa saa käyttää vain ruumiin ja hautamuistomerkin kuljettamiseen taikka välttämättömään huoltoajoon. Ajoneuvojen tulee olla sellaisia, että hautausmaan käytävät kestävät niiden painon.

Yleisöllä on vapaa pääsy hautausmaalle klo 7-22. Erityisinä juhla-aikoina, kuten pyhäinpäivänä, jouluna ja uudenvuodenpäivänä ja näiden aattoina sekä kiirastorstaista pääsiäispäivään hautausmaa on avoinna yleisölle läpi vuorokauden.

Jätteet on lajiteltava kunnan jätehuoltomääräysten edellyttämällä tavalla.